Advert
Advert
Advert

Urfalı Türk Halk Müziği Sanatçısı Halil Altıngöz İle Röportaj

Şanlıurfalı, Şanlıurfa'nın bağrından kopmuş, memleketine bağlı, hoşgörülü, birçok beste yapmış, öğrenci yetiştirmiş, Halil Altıngöz ile bir röportaj gerçekleştirdik.

Urfalı Türk Halk Müziği Sanatçısı Halil Altıngöz İle Röportaj
Urfalı Türk Halk Müziği Sanatçısı Halil Altıngöz İle Röportaj admin

Şanlıurfalı, Şanlıurfa'nın bağrından kopmuş, memleketine bağlı, hoşgörülü, birçok beste yapmış, öğrenci yetiştirmiş, Halil Altıngöz ile bir röportaj gerçekleştirdik. Sözü uzatmadan sizi röportajımız ile baş başa bırakıyoruz...

  Şükrü ÇİFTÇİ: Hocam, kendinizden bahseder misiniz? 

 *Halil ALTINGÖZ: 1965 yılında Şanlıurfa’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini Urfa’da tamamladıktan sonra Harran Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Müzik Bölümü’nden mezun oldum. Müziğe 1980’li yılların başında Klasik Türk Müziği ve Ud eğitimi alarak başladım. İsmail Gün, Kanuni Abdülkadir Ereli, Udi Mahmut Öncel, Tenekeci Mahmut Güzelgöz, Av. Doğan Güllüoğlu, Mercan Özkan, Mehmet Tahir Görgün, Fatin Bereketoğlu gibi hocalardan istifade ettim. Urfa gazel ve tekke musikisine vakıf olan babası Mehmet Altıngöz (Şevki Hafız)’dan gazeller ve çifteler konusunda istifade ederek çok sayıda derleme yaptım. Klasik Türk Müziği ve Türk Halk Müziğini beraber yürüten sanatçı, 1990 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı Şanlıurfa Devlet Türk Halk Müziği Korosunda ses sanatçısı olarak göreve başladı. Harran Üniversitesi, Şanlıurfa Valiliği Kültür Eğitim ve Araştırma Vakfı (ŞURKAV), Şanlıurfa Musiki Cemiyeti ve Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi Türk Sanat Müziği Topluluklarında kurucu ve yönetici şef olarak görev yaptım. Halen Şanlıurfa Büyük Şehir Belediyesi Klasik Türk Müziği topluluğunu yönetmekteyim. Ulusal yayın yapan Şanlıurfa Televizyonlarında müzik programları yapımcılığı ve sunumunu yaptım. TRT ağırlıklı olmak üzere ulusal yayın yapan birçok televizyonun müzik programına katıldım. Çok sayıda albüm çalışmasında bulundum. Hollanda, Almanya, Lüksemburg, Belçika, Fransa Yunanistan, Suriye ve yurt içinde sayısız konserlere icracı ve şef olarak katıldım. Harran üniversitesi Meslek Yüksek Okulu, Harran Üniversitesi konservatuvarı ve Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda müzik teorisi dersleri verdim. “Urfalı Bestekarlar” adlı ortak bir yayımı olan sanatçının, ayrıca Mehmet Ataç’ın hayatını ve ona ait bütün eserleri üzerinde akademik çalışması mevcuttur. Urfa’ya ait çok sayıda türkü ve ilahi’yi derleyerek notaya aldım. Ud metodu ile ilgili kitap çalışması devam etmektedir. Önemli bir çalışma olarak Yusuf Ziya Demircioğlu başkanlığındaki Darülelhan (İstanbul belediye konservatuarı) heyetinin 1926 yılında Urfa’dan derlediği 35 adet Urfa türkü ve uzun havasının döneme ait nota yazım biçimi ve eski yazı ile ya.zılmış orijinal notalarını günümüz Türkçesine ve güncel notaya çevirdim. Bu belge ve notalar Şanlıurfa Valiliği Kültür Eğitim ve Araştırma Vakfı (ŞURKAV) dergisinde bölümler halinde yayınlanmıştır. 40 civarında Türk Halk Müziği ve Klasik Türk Müziği formunda bestesi vardır. 2008’den 2015 yılına kadar Kültür ve Turizm Bakanlığı Şanlıurfa Devlet Türk Halk Müziği Korosu’nda koro şefi olarak görev yaptım. Sanatçı 2015 yılında koro şefliği görevinden ayrılarak İstanbul Devlet Türk Halk Müziği korosunda Ses Sanatçısı olarak görevine devam etmektedir.*

ŞÜKRÜ ÇİFTÇİ: Hocam, Urfa'da müzik denilince herkes konuşur, herkes müzik ustasıdır, herkes sanatçıdır. Bu konuda neler söylemek istersiniz? 

HALİL ALTINGÖZ:

 Nasıl ki somut miraslarımız olan han, hamamlarımız, görünen tarihsel mekanlarımız var ise ; bir de soyut miraslarımız var bunlar da gelenek, göreneklerimiz, müzik gelir, kültürel birikimlerimiz gelir. Nasıl ki tarihsel bir mekana kazma vuramıyorsan; bir türküyü de keyfi isteğe göre yorumlayamazsınız, ustasından öğrenmelisin. Çok istiyorsan kendi besteni kendin yaz istediğin gibi oku. Başkasından aldığınız besteyi usulüne uygun okuyabiliyorsan oku, okuyamuyorsan viran etme...

 

ŞÜKRÜ ÇİFTÇİ: Hocam, urfada yetişen sanatçıların çoğunun mesleklerinin farklı olduklarını görüyoruz. Mesala bir doğan güllüoğlu'nun avukat olduğunu görüyoruz. Urfada farklı meslekle uğraşan bu şahsiyetleri müziğe yönlendiren sebep nedir?

 HALİL ALTINGÖZ: Esasında bunu Urfa'nın kadimliğine bağlayabiliriz. Bunun nedeni medeniyet şehri, urfa'da önemli kadirşinasların, ediplerin ulemaların, hafızların önemli şahsiyetlerin müziğe verdikleri önemden dolayı bu şehrin insanlarıda nihayetinde bu ortamlara bağlılıklarını sürdürmüşlerdir. Çünkü toplumlar örnek aldıkları kişiler neye meylederse etrafındakilerde orada olmayı bir güzellik olarak görürler. Bundandır farklı meslekteki insanların Müzikle hemhal olmaları...

Şükrü ÇİFTÇİ: Hocam, Urfa sıra geleneği nerden gelmektedir? Urfa'ya has mıdır?

Halil ALTINGÖZ: Hayır Urfa'ya has değildir. Birçok şehirde farklı isimler altında farklı şekillerle, isimlerle görebiliriz. Sıra gecelerinin eskiye dayandığı, ahilik geleneği, olduğu söylenmektedir. Ancak sıra geceleri şarkıların söylendiği, alem yapıldığı vur çatlasın çal oynasın yeri değildir. Asıl mahiyeti sıra geceleri, şehrin ileri gelenlerinin sohbet ettiği, kültürel alışveriş yapılır, memleket ile ilgili sorunları çözdüğü, ders gördükleri, ilahilerin söylendiği, kuran okunduğu teşbihte hata olmaz ise Osmanlıdaki, Selçukludaki Divana, günümüzdeki meclise benzer sıra geceleri. Urfada sıra geceleri tek müzik yeri değildir.

 Şükrü ÇİFTÇİ: HOCAM, son olarak söylemek istedikleriniz nelerdir?

 Halil ALTINGÖZ: Halk Müziği koromoz vardı şuanda çalışmıyor. Sanırsam mekan sıkıntısından bahsedilmektedir. Yeni gelecek nesillerin müziğe karşı önyargılarla yaklaşmamalarını istirham ediyorum. Sanat Müziği cenaze marşı değildir. İyi dinlenilmeli, eğitim alınmalı, okusunlar, eski yazılmış türkülerimizi özüne inerek okusunlar. Sıra gecelerinde hep halay olmasın önce Urfa'nın gerçek özü olan bir gazel, bir türküden sonra halay faslına geçsinler. Yetenekli çoçuklarımızı Güzel sanatlar lisesine kanalize edelim. Konservatuvaran yönledirelim çoçuklarımızı.

  Halil ALTINGÖZ Hocamızın  bir bestesini paylaşarak röportajımıza son verdik. Kendilerine teşekkür ederiz.                    

 

                           TÜKENDİM 

        Kumlara yazılan yazılar gibiyim.       

        vurmasın dalgalar silinir giderim     

        Esmesin deli rüzgarlar, mum gibi sönerim      

       yarılı yüreğim, büküldü yüreğim 

        Erdimse sana dönmedim tükendim. 

    ***************************** 

Sararan yapraklar yeşermez bilirim

kaybolan yılların ardından giderim

  Esmesin deli rüzgarlar, mum gibi sönerim      

       yarılı yüreğim, büküldü yüreğim

        Erdimse sana dönmedim tükendim 

             röportaj: Şükrü ÇİFTÇİ

Şanlıurfalı Şanlıurfa'nın bağrından kopmuş memleketine bağlı hoşgörülü birçok beste yapmış öğrenci yetiştirmiş Halil Altıngöz ile bir röportaj gerçekleştirdik. Halil Altıngöz İle Röportaj Halil Altıngöz
Sende Yorumla...
Kalan karakter sayısı : 500
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR X
Bizler Maddi ve Manevi Yönden Güçlü Gençlik İçin Çalışıyoruz
Bizler Maddi ve Manevi Yönden Güçlü Gençlik İçin Çalışıyoruz
Flaş Karar! İstifa etmeyen belediye başkanı görevden alınacak
Flaş Karar! İstifa etmeyen belediye başkanı görevden alınacak